
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2010. 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više sluĉajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Medija centar Beograd i nevladina organizacija „Urban in“, koji su organizovali posetu 

domaćih i stranih novinara Novom Pazaru, kritikovali su muftiju Islamske zajednice u Srbiji, 

Muamera Zukorlića, zbog odnosa prema Regionalnoj televiziji iz Novog Pazara. U saopštenju se 

navodi da glavni muftija Islamske zajednice u Srbiji nije dozvolio ovoj televiziji da prati sastanak 

sa ostalim novinarima u prostorijama Mešihata, održan 3.11.2010. godine. Muamer Zukorlić 

najavio je, meĊutim, kriviĉnu prijavu protiv Medija centra u Beogradu zbog, kako je izjavio, 

„širenja neistina i laži“. U saopštenju informativnog centra Islamske zajednice u Srbiji navodi se 

da je Regionalna televizija Novi Pazar, kao i svi ostali mediji, uredno obaveštena o održavanju 

pomenutog sastanka i da joj je obezbeĊen ravnopravan tretman prilikom snimanja i izveštavanja 

sa ovoga skupa. U saopštenju se navodi da je dokaz ovoga ĉinjenica da je Regionalna televizija 

Novi Pazar prilog i originalne snimke sa ovog sastanka emitovala u svojoj centralnoj 

informativnoj emisiji. Iz same Regionalne televizije Novi Pazar, saopšteno je da oni jesu pozvani 

od Mešihata da proprate posetu grupe novinara Muftiji Zukorliću. MeĊutim, nakon pet minuta 

snimanja poĉetka razgovora Zukorlića sa novinarima, od ekipe TV Jedinstva i snimatelja 

Regionalne televizije Novi Pazar zatraženo je da napuste prostoriju u kojoj se sastanak održavao, 

dok je jedino ekipi TV Universa iz Novog Pazara dozvoljeno da snimi ĉitav tok razgovora 

novinara sa Zukorlićem. 

 

Zakon o javnom informisanju utvrĊuje obavezu da informacije o svome radu uĉine dostupnim 

za javnost i to pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila, odnosno bez 

diskriminacije, iskljuĉivo za državne organe i organizacije, organe teritorijalne autonomije i 

lokalne samouprave, javne službe i javna preduzeća, kao i za poslanike i odbornike. Navedena 

odredba Zakona o javnom informisanju ne bi se, meĊutim, mogla tumaĉiti na naĉin koji bi 

Islamskoj zajednici u Srbiji, ili bilo kojoj drugoj verskoj zajednici, dopuštao diskriminatorski 

pristup u odnosu na pojedine redakcije i pojedine medije. Zakon, naime, propisuje da niko ne 

sme, ni na posredan naĉin, da ograniĉava slobodu javnog informisanja koje je u interesu 

javnosti, i to naroĉito ni zloupotrebom privatnih ovlašćenja i zloupotrebom prava, odnosno bilo 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2010. 

 

kojim naĉinom podesnim da ograniĉi slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Kako je 

glavni muftija Islamske zajednice u Srbiji i njegov razgovor sa većom grupom domaćih i stranih 

novinara, nesumnjivo dogaĊaj o kome javnost ima opravdani interes da bude informisana, a 

sami mediji pravo da informacije o tome prikupljaju i objavljuju slobodno, osnovano se 

postavlja pitanje diskriminacije televizijskih ekipa TV Jedinstva iz Novog Pazara i Regionalne 

televizije iz Novog Pazara. Ovo sve imajući u vidu ĉinjenicu da je ekipi treće novopazarske 

televizije, TV Universa, pružena mogućnost da dogaĊaj prati u celini. 

 

1.2. Privatna Radio televizija „Spektri“ iz Bujanovca, koja emituje program na albanskom 

jeziku, saopštila je 04.11.2010. godine da je „nekoliko inspektora“ iz Policijske uprave u Vranju, 

po nalogu javnog tužilaštva iz Beograda, poĉelo istragu u prostorijama ovog medija. Kao povod, 

u saopštenju se navodi prijava  RRA  zbog toga što je „navodno  Radio Spektri emitovao program 

bez dozvole“. U saopštenju se navodi da su se inspektori interesovali i za poslovanje televizije u 

prethodne tri godine, dokumenta vezana za registraciju, kao i za programsku šemu, što je Radio 

televizija „Spektri“ ocenila kao posebno neprihvatljivo, politiĉki motivisano i usmereno u pravcu 

diskriminacije Albanaca u ostvarivanju prava na informisanje na svom jeziku. 

 

Prema raspoloživim informacijama, Radio Spektri emitovao je program još od 2001. godine, dok 

TV Spektri program emituje od 2003. godine. Iz podataka dostupnih u javnom registru izdatih 

dozvola emiterima koji Republiĉka radiodifuzna agencija vodi u skladu sa Zakonom o 

radiodifuziji, Radiodifuzno preduzeće Spektri iz Bujanovca ima dozvolu za emitovanje 

televizijskog programa za lokalno podruĉje Bujanovca. Spektri, meĊutim, nema dozvolu za 

emitovanje radio programa. Na poslednjem javnom konkursu za regionalne i lokalne dozvole, 

shodno listi koju je RRA objavila 31.8.2010. godine, lokalna radijska dozvola za Bujanovac 

izdata je Javnom preduzeću Radio Bujanovac, a ne privatnoj Radio Spektri. Prema 

informacijama koje su preneli pojedini mediji, Radio Spektri je nakon objavljivanja rezultata 

javnog konkursa u jednom trenutku prestao da emituje program, da bi se krajem oktobra 

ponovo vratio u etar. U konkretnom sluĉaju, emitovanje programa bez dozvole moglo bi 

predstavljati kriviĉno delo iz ĉlana 353. Kriviĉnog zakonika (neovlašćeno bavljenje odreĊenom 

delatnošću), kojim se neovlašćeno i za nagradu bavljenje delatnošću za ĉije obavljanje je po 

zakonu potrebna dozvola nadležnog organa, kažnjava novĉanom kaznom ili zatvorom do dve 

godine. Ovde su, meĊutim, sporne dve stvari. Prva, da li je policija zaista vršila provere koje bi se 

ticale sadržaja programa koji je Radio Spektri emitovao. Ovo bi, po mišljenju autora ovog 

izveštaja, ukoliko je prijava zaista podneta za delo iz ĉlana 353. Kriviĉnog zakonika, a ne za neko 

drugo, bilo neprihvatljivo, osim u meri u kojoj su inspektori eventualno pokušavali da utvrde da 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2010. 

 

li je Radio Spektri emitovao i naplaćivao emitovanje reklama, odnosno oglasa, budući da bi ta 

naplata mogla da predstavlja „nagradu“ koju Kriviĉni zakonik pominje u definiciji konkretnog 

kriviĉnog dela. Drugo pitanje tiĉe se mere u kojoj je emitovanje Radio Spektri u ovom trenutku 

neovlašćeno. Naime, ĉlanom 119. Zakona o radiodifuziji predviĊeno je da stanice koje su u 

vreme stupanja na snagu tog zakona emitovale program, a Spektri budući da je emitovao od 

2001. godine jeste jedna od takvih stanica, slobodno nastavljaju sa emitovanjem programa do 

okonĉanja odgovarajućeg javnog konkursa za izdavanje dozvola za emitovanje programa. 

Ukoliko bi odgovarajući javni konkurs za izdavanje dozvola za emitovanje programa u 

konkretnom sluĉaju bio onaj konkurs za koji je RRA listu dobitnika objavila 31.08.2010. godine, 

postavlja se pitanje kada je taj konkurs okonĉan. Naime, kako se konkurs raspisuje za izdavanje 

dozvola, deluje logiĉnim tumaĉenje shodno kojem je okonĉan tek faktiĉkim izdavanjem dozvola, 

a ne samim objavljivanjem liste dobitnika. Shodno stanju u javnom registru izdatih dozvola, 

Javnom preduzeću Radio Bujanovac dozvola još uvek nije izdata. Kako god bilo, ostaje da 

saĉekamo da sud razreši dilemu vezanu za tumaĉenje ĉlana 119. Zakona o radiodifuziji. 

 

1.3. Radnici surduliĉkog „RS partners PES“ koji su u štrajku već šest meseci, napali su 5. 

novembra novinarske ekipe koje su pratile njihov protest. Snimatelju RTS-a Igoru Ivanoviću, 

radnici su zabranili da snima, nazivajući ga pogrdnim imenima. Pretili su i ostalim novinarima 

da će im polupati opremu. Policija je napad uspela da spreĉi. Radnicima se, kako su preneli 

mediji, nije dopalo što RTS i druge novinarske ekipe u svojim izveštajima objavljuju i izjave 

poslovodstva fabrike, a ne samo njihove. Violeta ĐorĊević, ĉlan štrajkaĉkog odbora, zamolila je 

za razumevanje i uputila izvinjenje novinarima.  

 

Zakonom o javnom informisanju izriĉito je propisano da niko ne sme da vrši bilo kakav fiziĉki ili 

drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju 

posla. Ovo tim pre što je ne samo shodno novinarskim kodeksima, već i shodno Zakonu o 

radiodifuziji, obaveza i RTS-a, kao ustanove javnog servisa, ali i svakog drugog elektronskog 

medija, da obezbede potpuno informisanje o stvarima od javnog interesa, što u sluĉajevima 

štrajkova nužno podrazumeva i prezentaciju obe suprotstavljene strane, pa tako i poslovodstva 

fabrike u štrajku. 

 

1.4. Vlada Đukanović, autor i voditelj radio-emisije „Na liniji“ na Radiju „Fokus“, izneo je 

optužbe da se signal ove radio stanice ometa tokom trajanja ove emisije. „Danima već sumnjamo 

da neko iz vlasti namerno ometa naš program zato što je naša emisija kritiĉki nastrojena prema 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2010. 

 

njima. Danas, kada je gost emisije bio Tomislav Nikolić, a tema promene u Srbiji, naprasno je 

nestao signal u deset do 12 samo u južnoj Srbiji, da bi emisija kompletno bila prekinuta pola sata 

nakon toga“, izjavio je Đukanović za „Alo“.  

 

Ukoliko bi se ispostavilo da su optužbe o kojima govori Đukanović taĉne, poĉinilac bi mogao da 

odgovara za kriviĉno delo spreĉavanja štampanja i rasturanja štampanih stvari i emitovanja 

programa iz ĉlana 149. Kriviĉnog zakonika. Tim propisom predviĊeno je da će se novĉanom 

kaznom ili zatvorom do jedne godine kazniti onaj ko neovlašćeno spreĉi ili ometa emitovanje 

radio i televizijskog programa. U sluĉaju da to uĉini službeno lice u vršenju službe, Zakonikom je 

propisana kazna do tri godine zatvora. Podsetimo, u Srbiji poslednjih godina nije bilo sluĉajeva 

u kojima se sumnjalo na ciljano ometanje emitovanja konkretnih radijskih emisija. Ranije su te 

optužbe bile ĉeste, posebno u odnosu na emisiju Pešĉanik koja se već godinama emituje na 

Radiju B92. U svojevremeno zabranjenoj knjizi Vladana Vlajkovića „Vojna tajna“, u kojoj su 

objavljeni autentiĉni zapisnici sa sastanaka vojnog rukovodstva zemlje iz perioda Miloševićeve 

vlasti, moglo se proĉitati da je ometanje signala nezavisnih medija, u tom periodu, bila praksa u 

kojoj su uĉestvovale i vojne bezbednosne strukture. Iako je, posebno Radio B92, nakon što se 

ovo saznalo, podnosio kriviĉne prijave protiv odgovornih, do optuženja i sudskih postupaka 

nikada nije došlo. 

 

1.5. Na automobilu Violete Popović, dopisnice Prve televizije iz Gornjeg Milanovca, u dva 

navrata tokom nedelju dana, noću, na parkingu ispred zgrade u kojoj novinarka živi, polomljeni 

su retrovizori, a stakla išarana auto sprejem, saopštilo je Udruženje novinara Srbije 13. 

novembra. UNS je u saopštenju upozorio da su novinari, zbog posla kojim se bave, kao 

prepoznatljive liĉnosti, ĉesto izloženi sliĉnim neprijatnostima bez ikakvog konkretnog povoda u 

svom novinarskom radu, a da takvi dogaĊaji koji prolaze nekažnjeno, obiĉno prerastu u kasnije 

fiziĉke napade. UNS je zahtevao od policije i tužilaštva da poĉinioce ovakvih incidenata 

kvalifikuju prema odredbama izmenjenog Kriviĉnog zakonika, kojima su za fiziĉke napade, ali i 

ugrožavanje sigurnosti pretnjom, predviĊene zatvorske kazne i do osam godina zatvora. 

 

Izmenama Kriviĉnog zakonika iz 2009. godine, predviĊene su strože sankcije, i to kazna zatvora 

u trajanju od jedne do osam godina, za ugrožavanje sigurnosti lica koja obavljaju poslove od 

javnog znaĉaja u oblasti informisanja u vezi sa poslovima koje obavljaju. U konkretnom sluĉaju, 

nije meĊutim jasno da li je oštećenje automobila imalo svoj konkretan povod u novinarskom 

radu Violete Popović, kao i da li je oštećenje automobila predstavljalo pretnju novim napadom 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2010. 

 

na život ili telo ili vandalski ĉin sam po sebi. Naime, da bi se ovakvo oštećenje kvalifikovalo za 

zaštitu, shodno izmenama Kriviĉnog zakonika iz 2009. godine, bilo bi neophodno da budu 

ispunjena oba ova uslova. 

 

1.6. Dopisnici Politike i Veĉernjih novosti iz Kruševca, Rade Stanković i Zorica Avramović, 

podneli su prijavu protiv Bratislava Ivanovića, za koga navode da ih je fiziĉki napao 16. 

novembra u porti crkve Svetog Nikole u selu Mala Vrbnica, gde su razgovarali sa meštanima. 

Novinari su izveštavali o reakcijama stanovništva na odluku Skupštine grada Kruševca o 

ukidanju zaštite prirodnog spomenika - stabla hrasta lužnjaka u ataru sela Mala Vrbnica. U 

prijavi se navodi da im je na pokušaj da anketiraju grupu ljudi okupljenih ispred crkve, Bratislav 

Ivanović rekao da se „odmah gube“, a kada su se oni usprotivili, krenuo je ka Zorici Avramović 

uz pretnje fiziĉkom silom, da bi potom i zamahnuo na Radeta Stankovića, s namerom da otme i 

razbije fotoaparate. Novinari u prijavi navode da im motivi napada nisu poznati, kao i da nikada 

ranije nisu sreli, ni Ivanovića, ni ostale meštane koji su se tog trenutka zatekli u crkvenoj porti. 

 

Već citiranom odredbom Zakona o javnom informisanju, izriĉito je propisano da niko ne sme da 

vrši bilo kakav fiziĉki ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da 

ih omete u obavljanju posla. U konkretnom sluĉaju, u ovakvom postupanju mogli bi da postoje 

elementi kriviĉnog dela nasilniĉko ponašanje, koje Kriviĉni zakonik definiše kao ugrožavanje 

spokojstva graĊana ili teže remećenje javnog reda i mira grubim vreĊanjem ili zlostavljanjem 

drugog, vršenjem nasilja prema drugom, izazivanjem tuĉe ili drskim ili bezobzirnim 

ponašanjem. Kriviĉni zakonik za nasilniĉko ponašanje predviĊa zatvorsku kaznu u trajanju do 

tri godine, a u težem obliku, kada je nasilniĉko ponašanje izvršeno u grupi, ili kada je pri 

izvršenju nekom nanesena laka telesna povreda ili je došlo do teškog ponižavanja graĊana, i do 

pet godina zatvora. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1.  U Osnovnom sudu u Ĉaĉku izreĉena je prvostepena presuda svešteniku Vlasti Zlatiću iz 

Šilopaja zbog pretnje koje je uputio novinaru Zoranu Marjanoviću „da će proći kao Ćuruvija“. 

Sveštenik Zlatić je osuĊen zbog kriviĉnog dela ugrožavanja sigurnosti i kriviĉnog dela uvrede i 

kažnjen novĉanom kaznom od 40.000 dinara, uz plaćanje troškova kriviĉnog postupka, ali 

novinar Zoran Marjanović najavljuje žalbu. „Zadovoljan sam presudom, ali ne i visinom kazne. 

„Sa ovako niskim kaznama, neće se zaštititi novinarska profesija“, izjavio je Marjanović. 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2010. 

 

Podsećanja radi, posle objaviljivanja tekstova, u kojima se sveštenik Zlatić pominje kao vinovnik 

tuĉe i prebijanja svoje nevenĉane supruge, Zlatić je novinaru Marjanoviću pretio i telefonom i 

pred policijskim službenicima.  

 

Prema odredbama Kriviĉnog zakonika, onaj ko ugrozi sigurnost nekog lica pretnjom da će 

napasti na život ili telo tog lica ili njemu bliskog lica, kazniće se zatvorom do tri godine, a onaj ko 

uvredi drugog, kazniće se novĉanom kaznom od ĉetrdeset hiljada do dvesta hiljada dinara. 

Izmenama Kriviĉnog zakonika iz 2009. godine, predviĊene su i strože sankcije, i to kazna 

zatvora u trajanju od jedne do osam godina za ugrožavanje sigurnosti lica koja obavljaju poslove 

od javnog znaĉaja u oblasti informisanja u vezi sa poslovima koje obavljaju, što novinari, 

napadnuti zbog tekstova koje objavljuju, svakako jesu. Istovremeno, prema pravilima kriviĉnog 

prava koja se odnose na ublažavanja kazne, ako je za kriviĉno delo propisana kazna zatvora bez 

naznaĉenja najmanje mere, umesto zatvora, može se izreći novĉana kazna ili rad u javnom 

interesu. Iz šturih informacija o izreĉenoj prvostepenoj presudi Osnovnog suda u Ĉaĉku, teško je 

zakljuĉiti koje je olakšavajuće okolnosti sud mogao uzeti u obzir kod odmeravanja kazne u 

konkretnom sluĉaju, ali ono što svakako zabrinjava je da u sluĉajevima kada se novinari u 

sudskim postupcima pojavljuju kao oštećeni, sudovi po pravilu njihovim napadaĉima ublažavaju 

kazne ispod zakonskog minimuma. 

 

2.2.  Privredni apelacioni sud odbio je žalbe Televizije B92 i direktorke vesti te medijske kuće, 

Sande Savić, izjavljene protiv prvostepene presude Privrednog suda u Beogradu, kojom su 

osuĊeni na novĉane kazne u ukupnom iznosu od 650.000 dinara. Privredni apelacioni i ranije 

Privredni sud u Beogradu, našli su da je B92 u svojoj emisiji „B92 istražuje: Dada Vujasinović – 

prva žrtva“ emitovanoj u junu 2007. godine, neovlašćeno prikazao delove filma „Sister“, autora 

Nenada Krasavca, kao i delove materijala za koje sudovi nalaze da su snimljeni za potrebe istog 

filma, a da u njemu nisu korišćeni. Iz B92 je najavljeno da će Republiĉkom javnom tužilaštvu 

predložiti da pred Vrhovnom kasacionim sudom protiv ove presude podnese vanredni pravni lek 

- zahtev za zaštitu zakonitosti.  

 

Ono što ovaj predmet ĉini znaĉajnim za rad medija u Srbiji generalno, jeste priroda materijala 

koji je B92 koristio u svojoj emisiji o novinarki Dadi Vujasinović, ubijenoj 1994. godine. Ova 

medijska kuća emitovala je, nakon pokušaja ubistva novinara nedeljnika Vreme, Dejana 

Anastasijevića, aprila 2007. godine, seriju dokumentarnih emisija o nerazjašnjenim ubistvima 

novinara u Srbiji u poslednjih 20 godina. B92 nije sporio da je u emisiji „Dada Vujasinović – 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2010. 

 

prva žrtva“ koristio nešto ispod 3 minuta materijala iz filma Nenada Krasavca. U više sporova 

koje je meĊutim Krasavac pokrenuo nakon emitovanja emisije, on potencira da autorski 

materijal ĉini i snimak sudske rekonstrukcije smrti Dade Vujasinović, kojom je rukovodio 

istražni sudija tadašnjeg Okružnog suda u Beogradu, u meĊuvremenu preminuli Dobrivoje 

Gerasimović, a uz uĉešće komisije veštaka koju su ĉinili prof. dr Branimir Aleksandrić i dipl. ing. 

Milan Kunjadić i u prisustvu punomoćnika oštećenih, advokata Branislava Tapuškovića i samih 

oštećenih, roditelja pokojne Dade Vujasinović, koja rekonstrukcija je vršena 5.5.1998. godine. Po 

svedoĉenju oca pokojne Dade Vujasinović, sudija Gerasimović tom prilikom odbio je njegov 

zahtev da odredi druge veštake, ali je dozvolio da se rekonstrukcija snimi. Vujasinović je naime 

na snimanju insistirao, zato što su nezavisno angažovani eksperti tvrdili da je njegova kćerka 

ubijena, dok su Aleksandrić i Kunjadić uporno ostajali pri stavu da je ona izvršila samoubistvo. 

Upravo u vreme kada je B92 pripremao svoju emisiju, u javnosti su se, a kroz tekstove u 

dnevnom listu Politika, pojavile informacije da je Okružni sud u Beogradu, ĉetrnaest godina 

nakon smrti novinarke, konaĉno bio blizu toga da odustane od zvaniĉne verzije po kojoj je Dada 

Vujasinović izvršila samoubistvo i da ovaj sluĉaj napokon kvalifikuje kao ubistvo. Otac Dade 

Vujasinović tada snimak rekonstrukcije dostavlja televiziji B92 sa predlogom da ga uvrsti u 

emisiju, što je ova medijska kuća i uĉinila. Krasavac, koji je po dozvoli istražnog sudije bio 

angažovan od strane porodice Vujasinović da snimi rekonstrukciju, takoĊe je, po dozvoli oca 

Dade Vujasinović, delove istog snimka koristio u svom filmu „Sister“. B92 je u sporu tvrdio da je 

konkretan snimak službeni materijal suda, koji se po Zakonu o autorskom i srodnim pravima ne 

smatra autorskim delom, a sve budući da je snimanje, prvo, vršeno po nareĊenju ili dozvoli 

istražnog sudije, odnosno drugo, traženo i odobreno s ciljem da se koristi u postupku. 

Eventualni opstanak presude Privrednog apelacionog suda na snazi, bitno bi izmenio naĉin i 

obim u kome bi mediji uopšte mogli da izveštavaju o sudskim postupcima u Srbiji. 

 

 


